22 September 2014

Kalau betul Azmin yang mengangkat sumpah, itu satu penyelesaian

PAS tetap dengan pendirian tidak mahu merebut jawatan Menteri Besar Selangor. Hanya parti itu mempunyai ‘apprehension’ yang besar untuk menerima Wan Azizah sebagai Menteri Besar dan sebabnya semua orang tahu dan maklum tanpa payah disebut berulang-ulang kali. Pihak Istana juga tidak begitu selesa dengan kehadiran seorang Menteri Besar yang Tuanku Sultan tidak selesa dan ini merupakan satu perkara yang lumrah dalam sistem Raja Berpelembagaan seperti kita ini.

Apabila di sebut sistem Raja Berpelembagaan, maka Raja itu merupakan proponen besar dalam sistem negeri dan negara termasuk memilih dan melantik seorang Menteri Besar. PAS dalam isu ini kekal menyokong Menteri Besar itu ialah untuk PKR, hanya PAS tidak bersetuju dengan perlantikan Wan Azizah.

Oleh kerana Azmin telah terjebak dengan tindakan parti untuk menonjolkan hanya Wan Azizah, Azmin terpaksa akur dengan keputusan parti yang beliau adalah orang kedua tertinggi dalam parti itu. Justeru itu PAS telah menamakan seorang dari ADUN nya untuk dicalonkan di samping dua orang dari PKR tanpa Wan Azizah.

Walaupun belum di isytiharkan siapa yang mengangkat sumpah jawatan Menteri Besar besok hari tetapi banyak indikasi yang Azmin akan menjadi orang pilihan Istana kali ini untuk memegang tanggungjawab itu.

Pemilihan Azmin akan menyelesaikan masalah yang dijangka akan berlaku jika calon dari PAS menjadi Menteri Besar pengganti Khalid ini, iaitu usul undi tidak percaya terhadap Menteri Besar jika ia datang dari PAS. Tetapi jika Azmin dipilih maka usul itu sudah hendak berlaku walaupun begitu ramai dikalangan pemimpin PKR sendiri tidak mahu melihat Azmin berada ditempat yang lebih tinggi dari yang beliau sedang sandang sekarang ini.

Perlantikan Azmin mungkin tidak disenangi oleh DAP tetapi ia merupakan jalan yang terbaik bagi penyelesaian dalam isu Menteri Besar Selangor ini yang DAP terpaksa mengikut dan bersetuju walaupun dalam keadaan ‘reluctance’ yang tinggi. Azmin adalah seorang yang mampu memimpin dan beliau jika dilihat sekarang ini seorang yang bukan mudah untuk di cucuk hidungnya berbanding dengan Wan Azizah berada di tempat itu.

Hanya yang kita sangat berharap agar Azmin menjaga khazanah negeri dengan baik dan tidak melakukan apa yang dilakukan oleh banyak Menteri Besar dan Ketua-Ketua Kerajaan negeri yang lain. Orang ramai berharap agar Azmin menyambung kerja baik dan rezab besar negeri yang ditinggalkan oleh Khalid Ibrahim kerana itu adalah legasi Khalid yang besar yang belum pernah dicapai oleh mana-mana Menteri Besar yang sebelumnya.

Diharap Azmin akan mengikut kepercayaan Khalid dan kepercayaan ramai yang wang kerajaan itu adalah wang rakyat dan bukannya wang parti PKR. Azmin wajar memahami hakikat ini.

Justeru, Azmin akan berhadapan dengan tugasan besar itu, untuk mengekalkan prestasi yang dicapai oleh Khalid Ibrahim sekarang ini. Untuk mengekalkan prestasi itu lebih susah dari untuk memperkecilkan prestasi beliau. Azmin yang begitu ‘seasoned’ dengan permainan dalam PKR ini diharap akan dapat mendidik PKR yang wang dan harta negeri Selangor itu adalah harta rakyat dan bukannya untuk digunakan bagi kegiatan politik PKR. Selangor akan menjadi fokus pemerhatian rakyat jika Azmin menjadi pengganti kepada Khalid Ibrahim.

Dengan perlantikan Azmin sebagai Menteri Besar sedikit sebanyak akan memperbaiki ‘conduct’ parti itu dan tidak lagi terbeban dengan masalah peribadi individu dalam parti itu. Azmin dipertanggungjawabkan untuk menjaga rakyat yang ramai, bukannya menumpukan kepada politik parti yang keterlaluan kerana beliau akan diperhatikan oleh banyak pihak kerana beliau jika dijadikan Menteri Besar, beliau adalah ‘white knight’ kepada masalah-masalah yang begitu besar yang dihadapi oleh PKR sekarang ini.

Perlantikan Azmin sudah pasti melegakan PAS dan ia akan memudahkan PAS untuk menyambung kerjasama dengan rakan-rakan yang bekerjasama dalam Pakatan Rakyat itu. Tidak akan timbul masalah tindakan undi dan usul tidak percaya terhadap Azmin dan tidak akan ada kewajaran untuk mengadakan pilihanraya negeri, yang amat ditakuti oleh Pakatan Rakyat selama ini.

Tidak akan ada lagi usaha-usaha yang membengkok dengan mengadakan Akuan Bersumpah untuk menyokong sesiapa dalam tindakan mana-mana pihak menyungkurkan pemimpin yang tidak mahir berpolitik.

Jika Azmin dilantik diharap tidak akan ada lagi nada-nada sumbang yang memberikan interpretasi Raja Berpelembagaan yang sesat-barat oleh peguam-peguam upahan dan seterusnya tidak akan ada lagi usaha untuk memecahkan institusi Raja-Raja Melayu lagi.

Azmin wajar menjadi seorang pemimpin dan Ketua Kerajaan negeri Selangor dengan ‘magnanimity’ yang tinggi. Azmin wajar ‘mentautkan kembali mana yang pecah, menyambung semula mana yang putus dan menampal mana yang koyak’.

Yang terpenting, diharap Azmin akan berkemampuan menjadi Menteri Besar setaraf Khalid Ibrahim yang tidak masuk campur dengan keputusan pihak pelaksana yang melaksanakan dasar yang telah ditetapkan sebagaimana pujian yang diberikan kepadanya oleh Setiausaha Kerajaan Selangor Datuk Khusrin Munawi dalam majlis ucapan perpisahan Tan Sri Khalid tengah hari ini. Jangan pula Azmin melaksanakan pentadbiran dengan mencampur adukan tindakan politik dengan tugasan pelaksana yang melaksanakan dasar yang telah ditetapkan.

Sebagai Menteri Besar, Azmin bukannya Menteri Besar untuk ahli-ahli dan penyokong PKR dan PR, anda adalah Menteri Besar kepada semua rakyat Selangor yang disaat ini masih dalam pencarian dan ‘soul-searching’. Rakyat sedang memerhatikan perbezaan diantara anda dengan kecekapan TS Khalid yang dikorbankan oleh nafsu nafsi pucuk pimpinan PKR itu.

Tetapi pandangan ini adalah pandangan diatas andaian yang Azmin Ali yang akhirnya dipilih menjadi pengganti kepada Khalid Ibrahim itu. Jika ini terjadi, benarlah kata orang tua-tua, yang ‘menjolok tidak semesti dapat menyambut buah yang jatuh itu’.

Walau bagaimana jolokan ‘Kajang Move’ itu untuk orang lain tetapi jika Azmin yang menyambutnya, yang menyambut itu adalah dari partinya sendiri. Sepatutnya tidak memberikan apa-apa masalah bagi yang menjolok tadi.

Selalunya kita tidak akan dapat menundukan orang yang sabar. Tetapi dalam situasi sekarang kita serahkan kepada kebijaksanaan Ke bawah Duli Tuanku untuk memutuskan siapa yang akhirnya Baginda pilih untuk mentadbir Selangor dan seluruh jajahan takluk Baginda.

Setelah keputusan dibuat, kita terima dengan hati yang terbuka, walaupun ia tidak memihak kepada orang yang saya sebutkan ini, asalkan Selangor mempunyai seorang Menteri Besar yang sebenarnya, bukan setakat menjadi 'rubber stamp' sahaja.

4 comments:

Anonymous said...

Satu malapetaka, satu bencana, satu musibah buat Selangor.

Good Luck!

Anonymous said...

Azmin it is.
Official letter dah keluar.
Tahniah YB.

(sungguh pun saya bukan peminat Azmin, tapi takpe. Bagi saya ABWAWI.)

Tun AA,
Lepas solat kita selalu baca wirid. Antara nya: "Allahumma la ma ni'a lima a'taita. wala mu'tia lima mana'ta..."
Mmg betul. Ketum dan bini kena lah redha. Jgn but onar lagi. Ini bumi Selangor, bukan Pulau Pinang. Kita ada Sultan tau.

Saya Arshat, rakyat s'gor.

Anonymous said...

Satu ulasan yang sangat bagus oleh Tuan AA. Untuk jadi MB yang lebih baik, rasanya tidak salah jika MB Selangor belajar cara hidup sebagaimana bekas MB Kelantan.

Tahniah Sdr. Azmin Ali.

Anonymous said...

Satu ulasan yang sangat bagus oleh Tuan AA. Untuk jadi MB yang lebih baik, rasanya tidak salah jika MB Selangor belajar cara hidup sebagaimana bekas MB Kelantan.

Tahniah Sdr. Azmin Ali.