07 August 2014

PKR Selangor pula buat hal, mereka mahukan Azmin pula

PKR pun terbelah sekarang ini. Sekarang PKR Selangor mahukan Azmin sebagai Menteri Besar jika Khalid diketepikan. PKR sesungguhnya sudah sampai keperingkat cacar-marba dan jika PAS tidak bersetuju untuk meletakkan Wan Azizah. PKR Selangor sendiri mempunyai pendirian yang tidak selari dengan PKR Pusat pimpinan Wan Azizah dan Ketua Umumnya, Anwar Ibrahim kerana kenyataan bersama setiausaha PKR Selangor dan ketua penerangannya Shuhaimi Shafiei telah membuat kenyataan bersama hari ini mahukan Azmin Ali sebagai pengganti kepada Khalid Ibrahim.

Walaupun PKR Selangor mahukan Khalid diketepikan, mereka mahukan Azmin, Ketuanya di Selangor sendiri menjadi pengganti kepada Khalid itu. Saya telah pun menyebut dalam posting yang lepas yang Azmin mempunyai ‘moral standing’ untuk menuntut jawatan Menteri Besar itu kerana selain dari beliau adalah Timbalan Presiden PKR Kebangsaan, beliau juga adalah pengerusi PKR Selangor dan anak jati Selangor sendiri.

Itu sebabnya buat sementara ini untuk mempastikan PKR tidak berpecah maka cadangan PAS untuk mengekalkan Khalid itu merupakan pilihan yang tepat dan PAS tetap dengan pendirian itu seperti yang di zahirkan oleh Jawatankuasa Ulama nya semalam. PAS berpendapat yang Khalid hanya boleh diganti jika terbukti dengan keputusan mahkamah yang Khalid telah mengkhianati mandat rakyat Selangor.

Itu sebabnya telah saya katakan beberapa kali dalam blog kecil saya ini, jika hanya bermain politik dengan ‘intrigue’ politik Anwar semata-mata, PKR akan berhadapan dengan kerumitan yang tidak akan dapat di selesaikan dengan mudah. Jika bermain politik peribadi yang keterlaluan, PKR khususnya Anwar sendiri akan melalui zaman muramnya, kerana ‘Anwar can’t be lucky all the time’.

Perbezaan pendapat PKR Selangor dengan pemimpin pusatnya akan menambahkan perpecahan diperingkat ‘intra-parti’ nya. Anwar tidak boleh berbangga yang beliau mempunyai penguasaan yang penuh dari pemimpin bawahannya serta ahli-ahli PKR itu keseluruhannya.

Dengan sikap PKR Selangor ini, Anwar tidak memerlukan musuh yang lebih besar lagi, kerana musuh beliau dalam parti beliau sendiri sudah cukup untuk menyekat kemaraan Anwar ke destinasi idamannya, iaitu Putrajaya yang tidak jauh dari tempat ia bermula iaitu di Kajang pada bulan Mac yang lepas.

Sesungguhnya parti seperti DAP akan menghadapi masalah besar dalam perjalanan politik mereka jika mereka terpaksa tersangkut dengan isu dalaman PKR, parti peneraju Pakatan Rakyat itu. PAS telah pun membuat keputusan yang tepat dengan tidak bersama dengan Anwar dan PKR dalam isu Khalid Ibrahim ini dan kita tidak tahu samada DAP tetap mahu terjun dengan PKR bersama dengan labu-labu PKR sekali.

Hasil dari pergolakan PKR ini, ia juga akan membawa parti-parti rakannya khususnya DAP ketepian dan jatuh bersama PKR yang di junjungnya sekarang ini. tetapi itu hak DAP untuk menentukan sikapnya termasuk untuk bersama dengan Anwar, tetapi DAP tidak boleh menyalahkan mana-mana pihak jika tindakan itu menjadi ‘baggage’ kepada DAP dalam usahanya untuk memanjat tangga Putrajaya.

Saya nampak hanya satu jalan sahaja untuk mengekalkan ke 'releven'an Anwar, iaitu jangan bermesyuarat terlalu lama pada 10hb nanti. Apa yang perlu mereka lakukan ialah dengan menarik balik cadangan menukar Menteri Besar Selangor sehingga pilihanraya yang akan datang dan bermaaf-maafan bersama Khalid dan pimpinan diperingkat tertinggi PKR dan PR sesuai dengan semangat Hari Raya Puasa ini. Lakukan perkara yang baik sempena Syawal yang Mubarak ini.

PAS pula pada hakikatnya tidak perlu menghadiri mesyuarat penting pada 10 hb nanti kerana keputusan parti itu dalam isu berbangkit ini adalah ‘predictable’. DAP pula boleh hadir tetapi bukan untuk menyebelahi mana-mana pihak dalam perkelahian keluarga PKR ini. DAP jangan memanaskan lagi situasi dengan memberi nasihat kepada kepimpinan PKR khususnya Anwar untuk mempertingkatkan ‘wisdom’ beliau dalam politik tanahair kita ini.

Beberapa hari yang lepas saya telah menulis dengan panjang lebar tentang isu Selangor ini dan saya telah memberikan pandangan ‘conclusive’ yang perbalahan di Selangor ini memulakan perjalanan Anwar ke arah kejatuhannya. ‘Anwar is speedily moving towards his political oblivion’. Menafikannya bermakna kita berada dalam ‘denial syndrome’ yang mendalam.

Anwar sedang menjinjing partinya yang berpecah belah hasil dari pemilihan diperingkat cabang-cabangnya baru-baru ini dan sekarang berpecah-pecah dalam menentukan isu Menteri Besar Selangor pula yang beliau mulakannya sendiri. Dalam isu ini PAS pula menambah masalahnya secara ‘compounding’ dan akhirnya sekarang kita menyaksikannya dengan mata kepala kita dengan terang-terangan Anwar sedang berhadapan masalah ‘intra’ dan ‘interparty’ yang sangat mendalam.

Tidak pula kita ketahui samada DAP hendak bersama bermasalah dengan menyokong sepenuhnya apa yang dilakukan oleh Anwar yang beliau sendiri tidak mendapat sokongan bulat dari partinya, PKR sendiri.

Jika Anwar tidak mendapat sokongan penuh dari PKR Selangor yang merupakan rumpun PKR yang terlebat di negara ini, tidak nampak pula sebab kenapa DAP mahu masuk campur dan bersama-sama dalam pergolakan dalaman PKR itu.

Jika salah langkah DAP kali ini, ia akan menjebak DAP dalam jerat politik yang paling kuat dan akhirnya ditakuti parti itu akan menjadi ikan mati yang terpaksa ‘swim with the flow’.

Biarkan sahaja Anwar dengan konco-konconya menyelesaikan masalah-masalah dalam partinya. Tidak ada siapa yang memulakan masalah rumit ini selain dari diri beliau sendiri yang tidak berhenti-henti bersilat dan menari sepanjang zaman dalam politik negara kita ini.

Sesungguhnya cuaca tidak sentiasa cerah. Apabila waktunya sampai, ia akan menjadi gelap gelita dalam gempita petir dan kilat yang sabung menyabung. ‘No one can comprehend the mystic workings of nature’….ingat tu.

12 comments:

Andrew said...

Nasihat yang bagus dan jalan penyelesaian yang terbaik. Sanggupkah Anwar dengar naishat ini?

maae said...

Itu saya katakan, sesiapa jua calon nya tidak akan di restui, kecuali semua akur dengan pilihan Anwar. Ini platfom politik PKR. Kepentingan keluarga di dahulukan.

Sebelum Khalid di lantik MB, desas desus kuat Azmin pilihan mereka. Tidak menjadi realiti. Hati Azmin terbungkam.. akhir nya bibit menubuh kem masing-masing makin ketara, sehingga di lantik menjadi orang kanan perbadanan Selangor. Apa terjadi ? Kita sudah di dedahkan dengan 'cara' Azmin melakar oosisi nya yang tidak di senangi Khalid...

Saudara AA mencadangkan mereka bermuhasabah dan bermuzakarah dan membiarkan MB Khalid menghabiskan tempoh nya. Memang baik pun sekira mereka bokeh berbuat begitu.

Kini maruah dan airmuka masing-masing sudah tebal. Keburukan demi keburukan berkisar kerana keghairahan merebut jawatan tersebut. Paling nyata, Azmin tidak akan diam. Khalid apa lagi kerana telah di 'malukan' dan di ludah begitu sahaja...

Paling baik, bubarkan Dun Selangor dan PKR jena tanggung kos nya, bukan SPR atau Kerajaan memerintah.

Ini permainan berganjaran yang sudah di ubahsuai gelanggang nya !

ras abu said...

Setuju - Anwar tiada pilihan selain membatalkan hasrat untuk menyingkirkan Khalid dari kerusi MB.

Apakah PAS dan DAP turut ingin bersama Anwar yang kini sudah ditolak oleh sebahagain ahli partinya sendiri?

Apakah PAS dan DAP ingin sama tenggelam dengan Anwar?

brem said...


AA, could you just remind DSAI the adage 'what goes around comes around'?

I think he is forgetting everything. He fight with bad intentions and bad causes. True hew should resign gracefully. He is going to spent force.

Anonymous said...

Dalam kenyataan Rafizi mengatakan...

"PKR rela kalah dan kehilangan selangor if that is what it takes to remove khalid...."

sound very desperate... but why?

Anonymous said...

macamana pun.sunyi politik malaysia ni tanpa anwar.umno hanya tak dapat tidur bila anwar ada.

Aspan Alias said...


Anon 00"54,

Benar kata saudara, saya setuju. Anwar ini ibarat garam. Tak ada garam masakan tak sedap...tawar.

tetapi kalau bubuh lebih garam, nanti gulai dan lauk terlampau masin....dah tak boleh makan pulak.

Anonymous said...

Sdra AA, ini bukan masalah terlebih garam lagi tapi sudah masukkan clorox dlm periuk PKR. Kalau terlebih garam boleh tambah air tapi ini sudah jadi racun..

Anonymous said...

‘Anwar is speedily moving towards his political oblivion’. saya bersetuju dengan sdr. dalam bab ni. dan saya percaya pemerhati lain juga jelas memandang kemelut ini mungkin menjadi 'downfall' untuk DSAI sekiranya beliau terus membiarkan situasi berlarutan dan tidak mengambil langkah yang sepatutnya bagi memperbetulkan keadaan. Tak kan lah DSAI masih tak faham lagi ini Negeri Selangor dan bukan Negeri Perak dimana BN telah berhempas pulas untuk merampas balik dan seharusnya DSAI nampak kemelut ini seolah olah membuka peluang keemasan untuk BN mencelah dan mengukuhkan kedudukan mereka di bumi Selangor. Namun mungkin DSAI tidak lagi meletakkan kepentingan PR dan kepentingan rakyat selangor sebagai matlamat sebaliknya meletakkan 'survival' pihak tertentu mengatasi segala kepentingan lain. Maafkan saya sdr. AA sekiranya komen saya tidak begitu teratur tetapi 'kebimbangan' kita yang 'dibawa' oleh DSAI ni telah melewati sempadan kerisauan dan kerisauan kita mungkin menjadi mimpi buruk kepada PR dan rakyat Selangor yang mahukan Pakatan Rakyat menjadi Pentadbir negeri Selangor

Anonymous said...

Dato seri anuar perlu mengenal pasti musang berbulu ayam dlm partinya.

Anonymous said...

Dato seri anuar perlu mengenal pasti musang berbulu ayam dlm partinya.

Anonymous said...

Mana boleh buang musang tu , sebab banyakrahsia bersama