23 December 2006

15. Melayu malap

Kalaulah Semangat Dasar Ekonomi Baru (DEB) masih dilaksanakan oleh kerajaan, sudah pasti kepincangan yang kita hadapi masa kini tidak akan seburuk yang kita alami sekarang. Yang menjadi mangsa orang melayu. Hampir kesemua orang melayu dalam kelas menengah sedang menghala kearah kepupusan., sedangkan untuk menjamin kestabilan negara, rakyat kelas menengahlah yang perlu dibesarkan. Malahan itulah sebenarnya cita cita UMNO yang asal.

Malangnya orang melayu tidak terkira. Peniaga melayu selain dari bersaing dengan orang bukan melayu, mereka terpaksa bersaing dengan agensi-agensi kerajaan dalam merebut peluang-peluang perniagaan di negara ini. Masalah ini ditambah pula oleh pengagihan kerja dalam projek-projek besar kerajaan tanpa tender yang terbuka. Saya yakin projek jambatan Pulau Pinang kedua sudah pun diperolehi oleh senarai syarikat-syarikat yang hampir dengan pemerintah.

Semasa zaman perlaksanaan DEB berjalan dengan begitu pesat kerajaan senantiasa melaksanakan program pembangunan yang terus dirasai oleh peniaga-peniaga bumiputra. Sebelum satu-satu program yang mana bumiputra mendapat faedah, kerajaan telah memberi penerangan begitu meluas, kadangkala sehingga dua tahun lamanya kerana kerajaan semasa itu mahukan rakyat faham tujuan sesuatu projek itu dilaksanakan. Di samping itu kita juga mendapat ‘feedback’ daripada rakyat tentang apa-apa masalah yang mungkin akan dihadapi termasuklah masalah politik. Dengan kata-kata lain rakyat bersama terlibat di dalam apa saja keputusan yang dibuat oleh pemerintah.

Semasa itu Jabatan Penerangan begitu aktif masuk ke kawasan pedalaman memberikan penerangan tentang isu-isu yang berbangkit. Sekarang ini rakyat tidak tahu pun apa yang ada di dalam perancangan kerajaan. Rakyat hanya tahu apabila projek-projek tersebut hendak dilaksanakan. Rakyat atau kumpulan NGO tidak boleh mengkritik. “I have the biggest ever mandate given by the People”, katanya. Mandat yang diberikan rakyat itu ialah untuk memerintah secara adil sambil membawa negara ke arah kemakmuran, bukannya untuk bertindak sesuka hati mengikut nafsu-nafsi beliau dan anak menantunya.

Kesusahan rakyat sudah mula sampai ke desa-desa menyentuh kehidupan seharian rakyat lebih-lebih lagi orang melayu. Anak-anak mereka yang berniaga dan bekerja di bandar-bandar sudah tidak dapat lagi membantu ibu bapa dan adik-beradik yang masih bersekolah. Harga barang di bandar sudah terlalu mahal. Ada wang sedikit sebanyak perlu disediakan untuk bayaran tol yang akan naik tidak lama lagi. Kerajaan tidak ada duit dan kita kena bantu kerajaan. Kalau kerajaan tidak ada duit nanti tidak ada projek untuk anak-anak pemimpin kita. Jadi tidak dapatlah hantar ke kampung sebanyak dulu. Sekarang ini datang pula banjir yang menenggelamkan hampir seluruh negeri Johor. Tidak dapat dibayangkan betapa susahnya saudara-saudara kita di sana. Kalau ditanya kepada pemimpin UMNO kita, kenapa fenomena ini berlaku, pemimpin akan menjawab itu adalah ketentuan tuhan. Mereka tidak sedar tuhan itu memberi apa yang meraka tentukan sendiri.

Banjir di Johor ini elok ditulis dalam rencana lain, kerana ianya patut kita jadikan pelajaran dan kesilapan kita jika benar kita orang yang mampu untuk melihat ke dalam diri kita sendiri. Yang penting bukan apa yang kita sudah pelajari, kerana yang lebih penting ialah kemampuan kita untuk belajar dari apa yang berlaku ini.

WASSALAM.

2 comments:

Anonymous said...

kRwrzv The best blog you have!

Anonymous said...

Ztjp7Q write more, thanks.