10 December 2006

7. Kasih bapa

‘Kasihnya ibu membawa ke syurga, kasihnya bapa tiada bersempadan’. Begitulah sifat seorang bapa atau pun ibu kepada anak-anak yang dianugerah Tuhan. Kadangkala sayangnya seorang bapa itu keterlaluan sehinggakan anak serta ahli keluarga itu sampai dibiarkan mempengaruhi kehidupan dan tanggungjawab sibapa itu dalam kehidupan seharian. Kadangkala anak-anak boleh menjadikan kita melanggar etika dan tanggungjawab kita dalam menyempurnakan fungsi kita sebagai pemimpin.

Keutamaan dipusatkan kepada keperluan anak-anak, menantu dan ahli keluarga yang lain dan melalaikan tanggungjawab kepada masyarakat yang dipimpinnya. Yang boleh memandu kita dalam masalah ini ialah keimanan yang mampu melawan nafsu diri sendiri. Itulah sebabnya melawan nafsu sendiri itu merupakan satu ibadah yang sangat tinggi disisi tuhan. Apabila kita diberi amanah untuk menjaga negara dan rakyat, kita akan diduga dengan hebat kerana iblis dan syaitan akan sentiasa menhampiri kita untuk menyesatkan kita sehingga akhir kalam. Kita akan dipengaruhi untuk melakukan perkara-perkara yang dicegah agama walaupun kita bergegar-gegar menggunakan ayat ayat Tuhan semata-mata untuk dijadikan sebagai ‘insulation’ kepada kelemahan kita hasil dari pengaruh iblis dan syaitan.

Sesungguhnya melawan hawa nafsu itu merupakan perjuangan yang berterusan sehingga kita berhadapan dengan sakratul maut. Di dalam Peperangan Khandak, Islam mendapat kemenangan tipis setelah berperang dengan begitu hebat sehingga tentera Islam pimpinan Muhammad SAW hampir tewas. Sesudah peperangan selesai dan tentera Islam berjaya mengalahkan tentera musyirikin, Saidina Ali karamullahuwajha telah bertanya kepada Muhammad SAW ‘Apakah peperangan yang lebih besar dari peperangan Khandak ini ya Rasullullah?’ Muhammad menjawab ‘Peperangan yang lebih hebat dan besar ialah perang melawan nafsu kita sendiri’.

Begitulah besarnya jihad kita jika berjaya melawan nafsu serakah kita untuk tidak menggunakan kedudukkan kita untuk kepentingan anak menantu dan keluarga kita. Jika benar kita ini berjuang untuk Agama, Bangsa dan Negara, kenapakah pemimpin yang diberikan mandat ini membiarkan budaya mengutamakan keluarga ini bermaharajalela di negara kita? Pemimpin-pemimpin kita terlalu lemah untuk memerangi ‘tentera iblis’ ini.

Jika itu keaadaannya biarlah rakyat yang melawannya, kerana pemimpin kita terlalu ‘kenyang’ untuk berjuang.

2 comments:

Anonymous said...

ktuErp The best blog you have!

Anonymous said...

nV4Guf write more, thanks.