21 June 2015

PM dan Kabinet berhentilah, jangan membawa malang kepada rakyat lagi

FGV nampaknya akan menjadi satu lagi syarikat yang menjadi tempat mereka yang berkuasa gunakan untuk membuat keuntungan peribadi dengan jumlah yang besar. Ada sahaja syarikat-syarikat yang mempunyai tahap kewangan yang besar ia akan menjadi mangsa mereka yang berkuasa untuk mencuri dan memunggah apa yang dipunyai rakyat dan pemegang-pemegang sahamnya.

1MDB belum selesai lagi kini pandangan rakyat berpindah kepada FGV syarikat yang disenaraikan oleh Felda. Dalam pada peneroka kini terhutang dengan kejatuhan harga saham FGV, syarikat ini sedang mula berhadapan dengan persoalan tentang pelaburannya di Indonesia pula. Felda sememangnya terbilang membuat pelaburan dengan membeli harta dengan harga tinggi. Kita tahulah sebabnya tetapi kenapa tidak ada perasaan dan hati untuk peneroka yang bermatian membina Felda itu dahulu.

Sampai bila rompakan bersiri oleh pemimpin kerajaan yang berkuasa tidak dapat kita ketahui. Ia bergantung samada rakyat dan mereka yang berada dalam Dewan Legislatif Parlimen mampu menyelesaikannya. Kalau tidak silap saya melihat video di pajabat Dr Mahathir, bekas Perdana Menteri itu seolah-olah menyatakan kepada kita yang perhimpunan membantah dan menuntut Najib meletakkan jawatan.

Walaupun Mahathir yang kita tahu selama ini benci dengan perarakan, perhimpunan beramai-ramai itu sudah mula boleh diterima oleh beliau sebagai cara untuk menyelamatkan negara ini dari terus terjerumus ke dalam kehinaan itu. Bagi beliau dan ramai lagi, Najib wajib meletakkan jawatan.

Pembongkaran terbaru tentang FGV ini amat menakutkan rakyat lagi. Kebetulan 1MDB dan Felda adalah dibawah dagu pimpinan Najib dan jika FGV ini menjadi satu lagi isu besar terhadap negara maka kita sudah pasti yang Najib ini sememangnya tidak ada langsung semangat untuk rakyat dan negara. Apa sahaja yang disentuh oleh Najib bakal menerima kehancuran.

Semua sentuhan Najib membawa bala dan bencana. Beliau menubuhkan 1MDB syarikat itu hancur lebur. Dibawanya Felda dibawah jagaannya sekarang Felda dan FGV dalam keadaan tenat dan akhirnya disentuhnya kerajaan, maka kerajaan sekarang terumbang-ambing keadaannya. Semasa Felda berada dalam Kementerian Kemajuan Tanah dan Wilayah dahulu, Felda tidak menghadapi isu besar, malahan tiada isu langsung. Apabila dipindahkan kepada Najib, Felda menjadi miskin dan hampir hancur.

Bagi saya, saya begitu hairan pemimpin seperti ini boleh tidur dengan nyenyak dan tidak ada langsung perasaan untuk orang ramai yang kian hari kian menderita ini. Lebih menghairankan lagi ahli-ahli Jemaah kabinet masih tidak mahu bertindak untuk menahan Perdana Menteri dari melakukan kemungkaran ekonomi yang sangat besar ini. Banyak negara dalam dunia ini terlibat dengan rasuah dan salahguna kuasa ini tetapi tidak sehebat dan seteruk pimpinan kita pada hari ini.

Saya adalah salah seorang yang menulis tanpa henti tentang isu rasuah ini sejak bertahun-tahun dahulu. Saya menulis isu ini kerana ramai yang datang mahukan saya menulisnya kerana perlakuan rasuah sememangnya tidak dapat disorokkan lagi. Saya pernah dicaci oleh pembaca kerana saya menulis tentang isu ini tanpa henti. Tetapi sekarang jelas apa yang ramai meminta saya menulis itu ternyata benar dan betul dan saya akan terus menyeru semua pihak supaya berfikir dan memikirkan hal negara walaupun sedikit.

Sekarang yang mencaci orang-orang seperti saya pun mencaci pimpinan yang tidak berguna ini. Kita elok bertanya dimana kah semua Menteri-Menteri yang mengendalikan kerajaan sekarang? Kenapa mereka berdiam diri seribu bahasa dalam menghadap berbagai isu besar ini? Mana Muhyiddin dan dimana Ahmad Zahid Hamidi dan dimana dia Khairy Jamaludin? Kenapa Muhyidin berani bercakap dalam majlis tertutup sahaja? Kenapa tidak bertindak dan selesaikan isu ini dalam Kabinet?

Nampaknya mereka ini semuanya adalah terdiri dari mereka yang membawa bencana kepada negara. Kenapakah hijab mereka tertutup begitu rapi dan tidak langsung menampakkan tanda-tanda hijab mereka akan terbuka.

Dalam keadaan sekarang pun mereka masih memikirkan hal jawatan dan kepentingan mereka sahaja. Begitu juga dengan Ahli-Ahli Parlimen. Kenapa tidak bertindak membetulkan keadaan ini dengan cepat?

Hendak tunggu laporan Ketua Audit Negara? Boleh kah kita percaya dan jika pun akhirnya sampai laporan Ketua Audit negara segala-galanya sudah hancur lebur. Masalahnya sekarang seluruh kepimpinan negara kita sudah hilang keyakinan rakyat. Apa pun yang Najib katakan untuk membela dirinya, rakyat tetap mempersoalkan kewibawaannya.

Dari sudut moral dan etikanya sesiapa yang sudah hilang kewibawaan mesti meletakkan jawatan. Perdana Menteri dan semua ahli kabinet perlu bersara dan jangan sentuh lagi hal kerajaan dan rakyat ini. Kamu semua pembawa malang kepada rakyat dan negara.

5 comments:

Anonymous said...

Kapal terbang boleh hilang , kapal laut juga hilang , orang hidup juga boleh hilang dicuri diSabah , ringgit Malaysia juga hilang maruahnya apabila nilainya dah jatuh menjunam , kejatuhan harga pasaran FGV yang buatkan harga kertas jamban lagi mahal dari saham FGV dan terbaru kejatuhan saham TNB ..... Ini semua bala yang semua pemimpin UMNO perlu buka mata dan bertindak secara waras . Semalam diumumkan polis dipenjarakan kerana terlibat rasuah rm1500 ... Bolehkah diterima akal yang waras kerana kehilangan duit disebabkan olh pemimpin banyak mana jumlah pun dikecualikan dan dimaafkan tetapi rakyat biasa Every dollar count . TDM sebagai rakyat biasa naikkan penjelasan dilekehkan yang buatkan rakyat bersatu dibelakangnya kerana soalan TDM memang soalan asal rakyat biasa...
Ini kita belum bincangkan berapa bilion ringgit rugi atas pelaburan belian saham FGV olih badan2 kerajaan dan GLC pada harga rm4.50 mula diapungkan dengan harga sekarang rm1.72 sen . KWSP tak sanggup dan tak yakin dengan cara FGV mengatasi kejatuhan saham dengan beli saham baru dengan harga tak munasabah memutuskan jual saham tanpa memaklumkan berapa ratusan juta kerugian yang dialaminya. Pemimpin politik dah siap jawapan untuk atasi masaalah kekurangan duit negara dengan memaksa rakyat pikul melalai GST ,naik harga minyak ,tarik subsidi , lepas ni naikkan kadar elektrik kerana nak pikul rm11 bilion yang TNB pikul untuk beli saham IPP atas cadangan pemimpin ...
Rata2 rakyat dah marah yang semuanya dah bertekad UMNO dah tak wujud lagi kerana merekalah yang buatkan kesengsaraan ini tetapi untuk jangka pendek penyelesaiannya ialah pemimpin yang membuat keputusan perlu disingkirkan untuk digantikan pemimpin yang bersama rakyat dan menyedari kesusahan rakyat . Nampak masaalah akan berpanjangan dan sampai bila hanya Allah sahaja yang tahu...kita sama2 tengok macam mana bijak pandai orang UMNO dapat mengatasi masaalah2 tanpa memaksa rakyat sama2 pikul atas kelemahan yang mereka lakukan tanpa menaikkan harga keperluan atau menarik sebarang subsidi ....

Anonymous said...

mahayuddin,zahid,kj dan pembesar umno..tau ne mainanan mahathir dan najib utk mencantas mereka dan menempatkan mukhriz sebagai naib presedin umno

ras abu said...

setuju 100%

Anonymous said...

Menteri2 tidak akan bertindak melawan arus - sebabnya mudah saja - nak jaga periuk nasi

Anonymous said...

Sdr Aspan,
Teruskan tulisan anda yg sangat menarik tiap isu yg di bawa.
Isu rasuah adalah paling penting di ketengahkan kerana sejak zaman TDM semuanya semacam akur saja. Macam tak berdosa langsung mengambil komisen.
Sekarang sudah jelas akibat rasuah ini macam tak puas puas pihak yg ada kuasa nak ambil peluang wang atas angin ini.
Sekarang juga kita sudah tidak tangan lagi kos kos yg semua rakyat terpaksa tanggung.
Kalau pihak yg ada kuasa tidak mengambil kesempatan tak lah kita jadi macam hari ini.
Sayang negara kaya dgn sumber asli tapi rakyat menderita.

Nas