29 April 2008

Pak Lah menentang ahli UMNO

Pak Lah(PL) meminta supaya dihentikan tindakan ahli-ahli dan pemimpin-pemimpin UMNO mengadakan EGM.

PL telah menunjukkan sikap yang begitu negatif terhadap usaha yang sedang dilakukan oleh ahli-ahli yang sedang berusaha memperkuatkan UMNO dan mahu melihat parti diterima semula oleh rakyat.

Ini membuatkan ramai ahli merasa menyampah dengan kenyataan seperti itu dan PL telah dianggap menentang arus dan tidak menghiraukan langsung perasaan ahli-ahli, sedangkan mereka hanya melaksanakan tindakan yang dibenarkan oleh parti.

PL mesti ingat bahawa ahli-ahli sedang membuat ‘soul searching’ apa yang menyebabkan 32 calon UMNO kalah dalam pilihanraya baru-baru ini.


Rakyat dan ahli-ahli sedang mencari jalan untuk menyelesaikan isu-isu besar cetusan PL dan ahli-ahli Jemaah Kabinet dan barisan pimpinan PL yang lemah yang tidak mempedulikan ahli-ahli dan menifestasi rakyat ramai.

Rakyat sudah tidak tahan dengan kerajaan yang ditadbir oleh beberapa orang ahli keluarganya dan kroni-kroni mereka.

Rakyat melihat dengan mulut yang terlopong apabila menyaksikan keluarga pemimpin besar mereka mengaut kekayaan dengan menggunakan kuasa pengaruh keluarga Perdana Menteri.

Sedarkah PL yang dia mentadbir negara seperti mentadbir syarikat ‘sole proprietor’ yang menyebabkan beliau dibenci oleh rakyat setiap lapisan.

Sedarkah semua pemimpin yang ada dalam kabinet tidak mendapat penghormatan rakyat kerana pe’el mereka yang sombong dan sentiasa mengambil semua isu ‘for granted’ tanpa berusaha untuk membuat suluhan ke dalam diri sendiri.

Sedarkah PL bahawa Najib juga tidak mampu untuk membantu memenangkan calon BN walaupun beliau adalah Pengarah Pilihanraya baru-baru ini, kerana beliau juga mempunyai imej yang tidak baik pada pandangan rakyat.

Najib tidak berusaha membersihkan dirinya daripada isu-isu besar yang dimomokkan oleh PKR dan Anwar sedangkan membawa Anwar kemahkamah merupakan jalan yang terbaik baginya.


Apabila membisu seperti ini ianya menampakkan Najib tidak berani bertindak dan seolah-olah mengiyakan dan mengaku tentang kebenaran isu-isu yang dipaparkan oleh pembangkang.

Sedarkah PL bahawa cara penyelesaian dengan membawa Mat Taib ke persada kepimpinan membuatkan rakyat jemu, kerana pemimpin ini adalah pemimpin yang kurang dihormati oleh rakyat.

Saya yakin bahawa Mat Taib dibawa ke dalam kerajaan kerana beliau pandai memberikan ‘amusement’ kepada PL sedangkan semua orang tahu beliau pernah membohongi Tuanku Sultan Selangor suatu ketika dahulu dan banyak lagi isu panas mengenai dirinya.

Apabila seorang pemimpin terbukti berbohong maka dia tidak lagi layak memimpin kerana berbohong itu melanggar etika kepimpinan dan sekaligus tidak layak lagi untuk memimpin.

Kalaupun benar PL hendak mencari pemimpin yang boleh diharapkan untuk membina semula imejnya, Mat Taib bukanlah orangnya.

Sedarkah Pak Lah bahawa pemimpin-pemimpin di kelilingnya tidak boleh membantu beliau sebaliknya membawa padah kepada beliau sendiri yang sudah sedia ada lemah.

Isu-isu rasuah dan seks meliputi ramai di kalangan pemimpin yang kita pertaruhkan nasib masa depan anak cucu kita.

Sedarkah PL bahawa dalam keadaan sebegini ramai ‘opportunist’ yang akan datang kepada beliau kononnya untuk membantu tetapi di sebaliknya mereka hanya bertujuan untuk mendapatkan projek besar.

Kumpulan ini berjanji untuk membantu menaikkan imej PL yang sudah merudum ke bumi.

Kumpulan ini juga sedar bahawa PL, Najib dan ramai yang lain sudah tidak dapat diterima oleh rakyat lagi.

Oleh kerana keadaan seperti inilah ahli-ahli bertindak dengan mengadakan EGM untuk memperkuatkan semangat mereka kembali kerana pemimpin mereka tidak mampu untuk membina semangat mereka.

Tiada siapa yang berani ke hadapan untuk memimpin dengan menawarkan diri untuk membetulkan keadaan ini melainkan Tengku Razaleigh Hamzah yang bersedia untuk memimpin UMNO yang sedang dalam kecundang ini.


TR membuat cadangan dengan hati serta pemikiran yang terbuka dan beliau telah melambangkan sifat ‘magnamity’ yang begitu tinggi.

Kalaulah ramai pemimpin seperti TR maka negara tidak akan menghadapi permasalahan yang kita hadapi sekarang.

Beliaulah yang membuat kenyataan yang terawal selepas menerima keputusan buruk BN baru-baru ini supaya cawangan-cawangan serta bahagian mengadakan EGM kerana beliau menghormati pandangan ahli-ahli di bawah.

Beliau sedar bahawa kekuatan UMNO sebenarnya terletak pada ahli-ahli di bawah, dan sekarang TR meminta mereka membuat sesuatu untuk mengembalikan kekuatan ini dengan mengadakan EGM.


Kita ahli-ahli di bawah sepatutnya menyelar kenyataan seorang Presiden parti yang cuba untuk memerangi pemikiran ahli yang inginkan perubahan drastik kepada parti kita.

PL masih lagi tidak sedar kapal ‘TITANIC’ yang dinakhodakannya sudah hampir tenggelam.

Kepada PL dan Najib, sedarlah, sedarlah, sedarlah!!!. Berundurlah, berundurlah kamu berdua.

Jika kamu berdua berundur maka kamu sudah melakukan pengorbanan yang besar kepada negara.


Sekian………………………………………………………… Aspan Alias.

2 comments:

Unggal said...

Sdra. Aspan
Thank you for giving us in London especially, some insights of PL's mentality.. Orang jawa kata...'nek wes ngono arep dikapa ey meneh...' Memang Malaysia PM now is muka tebal and muka tempe like Toyo..(eventhough I am jawe too..) Orang Melayu kata muka selamba & muka tebal. Kalau ramai ahli UMNO yang main politik scheme cepat kaya... ayuh!!..kita jadi artis jalanan...demo-time!!!..

mbahLanang

Mat Dargo Sombrono said...

Pak Lah dah jadi "pekak, buta dan bisu" akibat kena dentuman "roket" ke "bulan". Bila keadaan fizikalnya dah "paralysed" maka mentalnya pun dah jadi "kacau bilau". Apa lagi mesti dia tunggu. Dia seolah-olah dah jadi macam orang "gila talak". Dia masih mengharapkan miracle untuk dapat kekal jadi Presiden. Jika fikirannya sudah berceramuk maka apa gunanya dia hendak berpaut lagi kapada jawatannya. Akhirnya bukan dia sahaja tenggelam tapi UMNO pun terikut sama tenggelam.