08 August 2012

Kalau DAP menang bersama PAS dan PKR, apa masalahnya?

Kali ini saya kembali menyebut satu isu yang pada saya sepatutnya menjadi satu isu basi dan tidak lagi diperbesarkan. Isunya ialah isu penyertaan saya dan beberapa orang Melayu dalam Parti Tindakan Demokratik, DAP. Saya tahu ini merupakan isu yang tidak berapa laku lagi sekarang kerana orang ramai tahu yang momokan UMNO dan penyokongnya dalam isu ini semakin hari semakin pudar dan sudah tidak diterima oleh rakyat yang ramai.

Saya tidak berminat untuk melayan momokan ini, tetapi terlalu ramai sahabat dan rakan-rakan yang menyokong saya menyertai DAP ini meminta saya menyebutnya sekali lagi, setidak-tidaknya buat kali terakhir. Mereka yang menyokong saya meliputi penyokong-penyokong saya dari seluruh negara dan ramai di antara mereka meminta saya menulisnya lagi.

“Penyokong UMNO ini malas berfikir. You mesti beritahu mereka selalu, kalau tidak mereka lupa. Orang yang malas berfikir mesti diperingati selalu sebab mereka payah untuk memahami isu-isu penting ini. Mereka ini tidak pernah dilatih untuk berfikir sebaliknya dilatih untuk mengangguk sahaja,” kata beberapa orang yang menyokong saya menyertai DAP walaupun mereka ini hanya sekadar penyokong yang akan memberikan undi kepada DAP.

Sebenarnya apa yang hendak saya sebutkan lagi kerana semuanya sudah disebut banyak kali. Apakah benar yang DAP itu adalah parti Cina? Mungkin DAP itu disertai oleh ramai orang Cina tetapi ia bukan parti Cina. DAP adalah parti berbilang kaum yang memperjuangkan nasib semua bangsa. Parti ini memperjuangkan kebersihan dalam pentadbiran kerajaan yang sangat kotor pada masa kini. DAP memperjuangkan ketelusan dan menolak isu rasuah yang banyak berlaku dalam kerajaan dan pimpinan BN sekarang ini.

Di mana-mana saya pergi, dari utara ke selatan, dari timur ke barat saya berjumpa dengan ribuan orang dan tidak ramai yang membangkang saya setelah saya berikan ‘rationale’ kenapa kita tidak perlu takut untuk memberi sokongan kepada DAP yang merupakan salah satu komponen dalam Pakatan Rakyat ini. Saya bukannya duduk di rumah berdiam diri. Saya selalu meninggalkan rumah untuk pergi ke merata-rata daerah dan tempat dalam negara ini. Saya dijemput untuk berceramah dan memberikan penerangan kenapa kita tidak perlu gusar untuk memberikan sokongan kepada DAP.

BN khususnya UMNO memang begitu takut dengan pengaruh DAP tetapi sebesar mana pun pengaruh DAP itu ia tidak akan menguasai kerajaan dan Putrajaya jika Pakatan menduduki Putrajaya itu. DAP akan menurunkan hanya seramai lebih kurang 50 kerusi sahaja dalam pilihanraya yang akan datang. Jika DAP menang kesemuanya, parti yang saya anggotai ini tidak akan terjadi apa yang dikhuatiri oleh segelintiran orang Melayu. Takkanlah nak buat kiraan yang senang ini pun mereka (penyokong BN totok) tidak mampu?

Tetapi jika DAP menang semua kerusi, ia memang penting untuk perjuangan rakyat berbilang kaum di negara ini. Pertamanya, parti ini mempunyai rekod ketelusan dalam pentadbiran, Pulau Pinang misalnya. Jika DAP bersama-sama dengan PAS dan PKR menguruskan Putrajaya itu sudah pasti DAP akan memainkan peranan untuk keadilan ini. Yang pentingnya kita mempunyai kerajaan yang bersih daripada noda rasuah yang menggila dan menjadi benteng kepada perompak harta rakyat seperti yang lazim berlaku sekarang ini.

Saya menjadi ahli UMNO selama 40 tahun dan di dalamnya saya telah menjerit dan berbuat segala-galanya untuk mengingatkan parti itu supaya berbuat yang baik dan jauhi segala kemungkaran terhadap politik dan ekonomi negara. Tetapi saya siapa? Tidak ada siapa yang mendengarnya kerana saya hanya seorang picisan dalam UMNO yang begitu kuat budaya mengampu dan membodek ini. Saya yakin dengan sebenar-benarnya yang kebaikan itu tidak akan datang malahan hanya kerosakan sahaja yang akan wujud, ‘from bad to worst’.

Maka saya bertindak untuk bersama DAP dan, ‘I want to grow old with this party’. Saya merasakan bahawa parti ini juga boleh memperbaiki diri saya kerana saya telah begitu lama dalam UMNO dan saya memerlukan parti yang boleh memperbaiki sikap dan nilai dalaman saya dalam perjuangan politik negara ini. Bunyinya besar tetapi saya tetap seperti dahulu, bukannya orang yang mempunyai apa-apa kedudukan dan tidak bergelar serta bernama seperti rakan-rakan yang lain yang mengampu ke hulu dan ke hilir itu.

Saya sebutkan kita mesti menyertai parti yang boleh memperbaiki diri kita dan saya merasakan DAP telah pun sedikit sebanyak memperbaiki kelemahan-kelemahan yang ada sedikit sebanyak di dalam diri saya. Kalau saya masih berada di dalam UMNO saya tidak akan memperbaiki diri saya kerana UMNO tidak terjumpa nilai-nilai kemanusiaan yang baik dalam perjuangan selain daripada memperjuangkan nasib peribadi mereka semata-mata.

Bermacam-macam yang saya alami sejak menyertai DAP. Ada sahabat karib yang meninggalkan saya terus kerana marah-marah kerana mereka percaya pada momokan UMNO dan BN. Tetapi saya mendapat penyokong baru yang begitu ramai dan mereka tidak putus-putus menghubungi saya dan bertukar-tukar fikiran sesama kita. Alhamdulillah, usaha saya itu berbaloi dan ramai orang Melayu yang akan bersama saya untuk mendokong DAP sebagai sebuah komponen dalam Pakatan Rakyat.

Saya sekarang yakin bahawa PAS, DAP serta PKR akan mendapat dokongan rakyat dalam pilihanraya kali ini dan saya tidak sabar juga untuk melihat perubahan untuk kebaikan itu dalam pilihanraya kali ini. Saya akan bergembira melihat perubahan untuk kebaikan ini berlaku semasa saya masih hidup dan bernyawa ini.

Kepada rakan-rakan saya yang berada jauh dan dekat, ayuh kita teruskan usaha kita dan kepada mereka yang tidak gemar oleh kerana momokan UMNO itu, biarkan sahaja mereka di sana. Kita wajar memandang ke hadapan tanpa menoleh kebelakang lagi. Yang penting negara kita ini kita ubah untuk kebaikan bersama.

Sekarang apa masalahnya lagi? Pemimpin yang rasuah sekarang mungkin bermasalah, tetapi rakyat tidak ada masalah.

25 comments:

Asrul Sani said...

Masalah la bang kalau DAP menang bersama PAS dan PKR. Kalau PR dah mengambil alih pemerintahan, macam mana kami nak cari makan, siapa nak bagi kontrek rundingan terus.....
LIM GUAN ENG??? jangan harapla. Dulu Zaharin Katak pernah pujuk LGE untuk managekan Bukit Jambul Golf Resort, tak dibbaginya China DAP tu. Nasib baik UMNO datang membela si gigi buaya tu...dapatlah juga nganto anak belajar ke England.

Buatnya kerajaan PR buka fail-fail lama pemimpin kami berhubung dengan penyalahgunaan wang PETRONAS, duit ternakan lembu, salah urusan MAS, FELDa dan macam -macam lagi, haru biru la jadinya....Sebab tu saya tetap kata MASALAH BESAR la kalau DAP menang bersama PAS dan PKR. Ni bukan soal Melayu China ke yang pegang kuasa. Ini soal kami tak mahu kehilangan kuasa...ada faham!

Anonymous said...

Saudara AA

Saya berpendapat bahawa selepas bulan puasa, saudara dan Dato Ariff patut mula berceramah di seluruh negara supaya rakyat dapat tahu bahawa apa yang saudara-saudara sedang berjuang adalah demi kebaikan masa depan generasi kita. Saya juga berdoa agar rakyat dapat memberi Pakatan Rakyat satu peluang untuk menjadi kerajaan Persekutuan. Jika pilihan raya umum asyik dimenangi oleh UMNO/BN sahaja, negara kita takkan maju dengan perangai bongkak, boros, rasuah dan penyalahgunaan kuasa yang berleluasa.

Salam.Observer

Anonymous said...

Aspan,


Just go and go bro. Lets go and get things changed in the 13th GE.

I am patiently waiting to see new government formed.

That would be the happening once in my life time bro.

I share your feeling.


Wak Coi, (still Umno man)

Anonymous said...

Bro,

Umno itu terdesak, maka dia org guna isu 13 mei dan sebagainya. Orang Cina mahu cali makan saja bro. dia olang mahu negala aman. Tak mau gaduh-gaduh.

Yang mau cali gaduh, itu Umno sajalah Kita olang Melayu mau jadikan itu isu pilihan raya saja. Olang Umno pun berkawan Cina juga. Malam-malam olang Umno peluk amoi-amoi cina jugak dalam kaleoke.

Haya, ini Umno tad dak butut punya parti. Mau cali gaduh saja.

Jangan undi Umno lagilah. Kita tak mau gaduh gaduh.

Aman Abdullah

Anonymous said...

Mampuih pilah apa orang nak kata... kalau aku boleh mengundi seribu kali dan semua kerusi adalah antara DAP dan BN... jangan haraplah aku nak undi BN... ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU, ABU,

Anonymous said...

Bro Aspan,

Please tell everyone that DAP is only contesting in 50 seats altogether and there's o way they will rule the country.

On the other hand on the BN side there will be more than 60 seats on non-malay dominating areas that they are going to field in the GE.

Tell everyone that there is no more space for people with racial sentiment in the country.

thanks.



ahmad dahalan

Anonymous said...

AA,

you don't have to worry. bot sides of the divide there must be chinese partner.
bn has mca and gerakkan as well as mic, pakatan rakyat has dap.

i am supporting you to the utmost.



abdillah

Anonymous said...

Salam AA dan bloggers,

Penyokong UMNO tegar bukan sahaja perlu belajar mengira tetapi kena rajin membaca buku2 sejarah kejatuhan empayar2 agung aeperti Rom,Parsi dan Monggol.

Dalam versi 'keagungan' UMNO harus dihayati sebab musabab kelingkupan Kesultanan Melaka.

Antara punca2nya:

i.Kelalaian pemerintah dengan kemewahan,pemborosan dan kemaksiatan.

ii.Perpecahan dan persengketaan sesama pembesar negara.

iii.Menzalimi rakyat.

iv.Membelakangkan hukum Allah.

Penjajahan kuasa luar yang sering dimomomk2kan sebgai punca utama kejatuhan adalah faktor kelebiahan tambahan (added advantage) kepada kuasa penaklukan kerana pemerintahan agung tersebut sudah bobrok dari dalam.

Dalam sejarah moden, dipenghujung nyawa pemerintahan Saddam Hussein,Muammar Gadafi dan Shah Iran telah berlaku pembelotan (defection) secara besar2an daripada kabinet sendiri kepada pakatan penentang dengan gabungan neo-kolonial Perikatan yang dikepalai Amerika Syarikat.

Deja vu di Malaysia?

Inilah yang di momok2kan dan ditakuti UMNO/BN.

Tetapi nyatanya tiada kuasa luar melainkan ketakutan pada bayang2 sendiri akibat ciri2 lengkap kejatuhan rejim sebagai mana disebut2kan di atas.

Pokok jati yang besar merimbun, memayungi ramai akan tumbang juga jika dimakan anai2 perosak dari dalam.

Renung2kan.

Surrogate

Anonymous said...

Salam Datuk,

Bukan senang nak jatuhkan umno (BARU)/BN kerana otak/minda, telinga dan mata orang-orang Melayu sudah lama tertutup katup akibat mainan dakyah umno (BARU) chap mahadeyyy.

Bila mereka campur-gaulkan dan lodohkan dakyah itu dengan fahaman dan ikutan agama mengikut acuan mereka, lagi susahlah hendak betulkan hati umat Melayu!.

Maka saya syorkan agar PR mulalah berjinak dan bergandingan dengan 'AMANAH' yang telah diasaskan oleh Ku Li. Bekerjasamalah....berlapang dadalah.....kerana matlamat kita semua sama....membetulkan keadaan negara yang sudah teruk akibat perkosaan rakus lagi ganas oleh mereka-mereka yang tak perlu kita sebut nama mereka.

Ku Li sudah beri HINT atau penunjuk cara dalam buku beliau 'Rahsia Yang Terpendam'....Amatilah buku itu kerana di dalam sana Ku Li berikan rahsia beliau!.....BACALAH!

Bayangkan PR + AMANAH!!....

gheng lama

Anonymous said...

Salam Bro,jangan sekali-kali memperjudikan masa depan anak cucu kita dengan menukar kerajaan yang sedia ada.DAP,PKR dan PAS hanya inginkan kuasa untuk memerintah.BN inginkan kuasa untuk memajukan negara.Jadi beringat-ingatlah.Sekali kuasa melayu hilang,air mata darah pun dah tak guna masa itu.

Anonymous said...

umno telah rosak..setelah sekian lama di rosakkan mahadey hosni mubarak..jika sesuatu keadaan ingin menjadi baik akibat dosa dosa lampau..kifarah atau pengapusan dosa akan berlaku...

Musnah nya umno..adalah kifarah org melayu akibat perbuatan pemimpin seperti maadey,sharizat,rais yatim,dan kebanyakan pemimpin umno yg telah diamanahkan dlm memimpin negara..

Selepas kifarah berlaku..INSYAALLAH bangsa melayu akan sejahtera,aman damai dlm kehidupan dunia untuk mengejar akhirat..

le-tegra said...

Dear sir,
I read your posting with full of respect. This is my first reading on your blog and honestly I am impressed with your perspective towards the change in managing the sovereign wealth of country to the people. I am from Perak and I believe that the wave of change is near to our shore. Through the external impression of Malaysia which seems good, but the internal factors that drives the resistance of the people to consistently reject the government of all sort.
I hope the new wave of change will bring a new hope, not today but it is for our future generation. Like the saying of 'We borrow our land from our future generation, we sow the seed for today's growth for tomorrow's market.
Cheers!

mohd fadzil hassan said...

saudara a pan,spot on..your comment..priceless!

Anonymous said...

Kalau BN memerintah dan Mca menang bersama jumlah kaum cina juga akan berada di dalam linkungan 50 kerusi juga. Sekarang kaum cina tidak mahu lagi MCA dan Gerakkan dan menggantikannya dengan DAP. Jadi apa bezanya, melainkan takut kerana kesalahan yang pemimpi sekarang telah lakukan. Lagi pun ini free country, mana-aman parti pun semuanya halal. Apa yg penyokong UMNO nak sibuk ni. Yang bercakap tentang Umno ini pun bukannya penggiat Umno pun. Janganlah lebih sudu dari kuah.

Kepada brader Aspan jika u bertanding di atas tiket DAP saya akan berkempen ramai-ramai. Kebetulan saya pengundi seremban walaupun duduk di serdang.

Kalau DAP tak bagi kerusi baru kami cerita lain. Barulah boleh tuiduh DAP itu berbohong.


sam

Anonymous said...

Terdapat satu negara islam ditimur tengah yang sungguh megah mengatakan yang sekarang negara itu 100% diperentah satu parti sahaja selepas beberapa tahun perjuangan.Negara itu cukup kaya dengan harta berterlilion2 tetapi rakyatnya meskin .Duit banyak digunakan untuk beli senjata moden tapi kita tahu senjata ini akan digunakan untuk bunuh rakyatnya seperti yang berlaku dinegara jirannya.Kalaulah sebelum ini negara kita BN dengan tiga suku majoriti memerentah masih rakyatnya susah bolihkah dengan 100% majoriti akan lebih senang rakyatnya ,saya rasa lagi teruk bukan saja meskin tapi tak bolih bercakap lebih.Negara kita hampir sama dengan negara arab itu dimana negaranya kaya dengan hasil asli tetapi kekayaan dalam tangan beberapa orang tertentu sahaja .Cuba buka minda ,buka mata buka telinga samaada UMNO yang memerentah cukup lama dengan kuasa mutlaknya tapi mana duduknya rakyat jelata hampir 90% susah dan hutang sekeliling pinggang.DAP gagal menarik ahli melayu kerana propaganda UMNO dengan berbagai ugutan yang bermatlamatkan tersuruk kedudukan mereka terus memerentah.Saya sokong gabungan PAS,DAP,PKR kerana kita mahu pilihan ada kepada setiap rakyat pada setiap masa untuk berikan terbaik kepada rakyatnya.Kita cukup undang2 untuk bertindak keatas mereka yang menyeleweng tambahan pula PAS,PKR,DAP telah buktikan mereka bolih memerentah dan jauh baik dari UMNO .Saya dalam UMNO 40 lebih dan tahu dalam UMNO pun ada kasta jadi mohonlah kumpulan paria yang menyokong membabi buta tolonglah buka minda,buka telinga buka mata samaada selama 54 tahun mereka memerentah taraf kehidupan rakyat biasa bertambah baik selari dengan pemimpin umno atau bertentangan dimana pemimpan bertambah mewah sedangkan penyokong paria ni semakin susah .Di jepun kereta api berlanggar menteri letak jawatan dan dilondon tahun lepas seorang menteri penuh letak jawatan kerana ditudoh menggunakan kuasanya untuk dapatkan permit keja untuk orang gajinya.Di malaysia semua ini mustahil berlaku kerana jawatan YB dalam parti memerentah adalah tiket untuk mewah dan jutawan.Kalau kumpulan paria umno ini masih tak nampak kemewahan pemimpin UMNO betullah mereka itu layak kekal susah merempat.Dari pergaulan semasa saya dapati paria umno dah cukup banyak berkurangan kerana tekanan keliling seperti pengaroh anak2 mereka ,kawan2 mereka dan juga pengaruh media cetak .Saya dah cukup yakin UMNO akan tumbang dan tak mungkin timbul apabila mereka2 ini nanti ditekan olih berbagai akta atas kesalahan dan penyelewengan yang mereka lakukan ,undilah dengan penuh tanggung jawab bukanlah bolih dibeli olih UMNO dengan kain pelikat atau rokok sebungkus,Wallah hu alam .

Anonymous said...

Sdr Aspan kata : Saya bukannya duduk di rumah berdiam diri. Saya selalu meninggalkan rumah untuk pergi ke merata-rata daerah dan tempat dalam negara ini.

Saya terharu dalam usia ini, Sdr Aspan bergegas ke merata tempat untuk membangunkan rakyat. Jutaan terima kasih. Tuhan akan memberkati Pak serta rakyat dengan kemenangan besar di PU13 nanti. Sama - sama kita tengok setelah setiap undi kita dipangkah DAP / PK / ABU untuk Menang.

Anonymous said...

Saudara Aspan

Terima Kasih atas penulisan saudara yang cukup berilmu dan contoh Saudara memasuki Parti DAP adalah satu contoh berani dan berwibawa buat golongan Melayu

Rasa-rasanya kebanyakan orang Melayu terutama yang terpelajar dan duduk di bandar (urbanites and suburbanites) memahami bahawa isu-isu semasa bukannya berlegar pada perkauman dan ancaman orang Cina dan India kepada orang Melayu.

Tetapi isu-isu yang akan mengugut kestabilan negara adalah pencurian dan perampasan harta dan aset rakyat dan negara oleh segolongan 10-20% pemimpin Melayu, Cina dan India di kalangan pemerintah. Kehilangan 1 trilion riggit duit rakyat ke luar negara yang kini hilang ke dalam poket para menteri, sanak saudara merek dan konco serta kroni. Kebocoran 20-30 billion rinngit setahun disebabkan rasuah, pembaziran dan korupsi...

Isu ketidak-adilan dalam pengagihan aset negara kepada rakyat, isu korupsi dan penyalahgunaan kuasa, isu kezaliman dan fitnah keji kepada orang Melayu dan Islam. Semua ini orang Melayu yang pandai membaca dan menilai, nampak di mana-mana

Mereka tahu, disebabkan pengaliran wang ber-trillion ke luar negara, disebabkan kebocoran berbillion ringgit setahun, perlu ada yang menanngung kosnya. Iaitu rakyat yang terdiri daripada orang Melayu sendiri

Inflasi naik, harga barang naik, kerajaan setahun dua ini ingin mewujudkan cukai GST disebabkan deficit melambung tetapi kecut. Juga terdengar desas desus dari menteri sendiri untuk mengurangkan subsidi, malah ingat lagi beberapa tahun lalu seorang menteri kewangan mengatakan kalau subsidi tidak ditamatkan Malaysia akan bankrupt menjelang 2019?

Apabila kos sara hidup melambung tinggi disebabkan kerajaan cuba melawan defisit terkawal yang kini melebihi 500 billion rinngit, orang Melayu sekarang akan sengsara.

Apabila defisit makin meinggi dan melarat sehingga kerajaan tidak mampu bayar peminjam, masa itu kerajaan akan meminjam dari bank-bank dan institusi kewangan luar negara dan mengikut kadar faedah yang tinggi berserta bermacam syarat. Seperti yang terjadi di Greece, kerajaan dipaksa membuang pekerja, memotong pencen dan subsidi dan memotong perbelanjaan untuk kemudahan asas rakyat.

Sengsaralah orang Melayu sampai ke anak cucu untuk membayar hutang dan hilanglah kemerdekaan Negara

Pada masa itu laugan 'hidup Melayu' pun tidak guna lagi.

Anonymous said...

20 tahun dulu saya selalu berdebat dengan rakan-rakan umno mengenai DAP chauvanis cina. Ahli-ahli umno percaya apa yg pemimpin mereka cakap tapi gagal melihat apa pemimpin mereka buat. Mereka gagal menilai yang mereka ditipu dari dulu dan selama-nya oleh pemimpin mereka sendiri.

Anonymous said...

salam AA
sy cadangkan pada AA memanjangkan pada pimpinan DAP agar mat sabu dpt bertanding d bukit bintang....
utk tunjukkan bahawa DAP terbuka kpd orang melayu dan islam.....
AA atau SAK pulak bertading d Titiwangsa.... soal logo guna logo mana terpulang...

Anonymous said...

Kah kah kah...Mat Sabu di Bukit Bintang ?.Lupakan.Faham fahamlah kawasan BBintang tu sarang pelacuran, perjudian dan segala macam maksiat.Guna akal sikit bro.Wakil PAS ini hanya layak di Kedah atau Kelantan sahaja.Tempat lain Johor ke Pahang, Melaka PAS tak popular.Mungkin Terengganu ok.

Anonymous said...

Melayu DAP hanya boleh berjaya di Penang ,Selangor dan Negri(Seremban atau Rasah Telok Kemang BN balik)).Aspan pilihlah , terserah.

Anonymous said...

Tuan AA,

- UMNO BN sudah lama membudayakan budaya menipu rakyat.

- Kebiasaan mereka ialah ialah salahguna kuasa dan bila rakyat susah hendak ditipu mereka akan cuba menghasut pula.

- Salam A.B.U

-scorpeneterbang-

Anonymous said...

DAP provides a completely different political platform for Malays to fight for their various rights and equality.

Malay leaders in DAP will liberate ordinary Malays and other ordinary Malaysians from decades of anthoritarian/dictatorship control by BN....you can't put a price to real independent, freedom and good management of the country

Red Alfa said...

Salam Saudara Aspan

Satu momokan UMNO/BN yang saya ingin saudara dalam DAP mungkin dapat menangani dengan hebat jika saudara melakukan secara personal.

Bercakaplah dalam ceramah-ceramah saudara bahawa sebagai seorang Muslim saudara wajib menyokong hukum hudud dan saudara menyetujui sungguh jika dapat diperlaksanakan keatas orang berugama Islam di Malaysia.

Bukankah perlaksanakan hukum Islam yang sedia ada seperti Hukum Faraid, Hukum Nikah, Ordnan menghukum Orang Islam tak berpuasa, dilarang minum arak dan berjudi dsbnya yang dikenakan hanya kepada orang berugama Islam sahaja sudah lama diterima oleh masyarakat Malaysia termasuk mereka yang non-Muslim?

Jadi apa bezanya dan apa susahnya ini boleh diterima diperlaksanakan Hukum Hudud?

Saya harap saudara sekaligus dapat menerangkan dasar aqidah dan pegangan wajib orang Islam ini kepada DAP khususnya pada YB Karpal Singh. Mereka akan memahami ini, seperti mereka kini sedia menerima Saudara sendiri memang tertakluk kepada Hukum-hukum Islam dan tidak pada undang-undang Civil mengenai bebas berugama, bebas berkahwin antara ugama, dsbnya yang dalam hal-hal ini saudara dan orang-orang Islam mengetahui adalah haram bagi kita menuntut sesama hak dengan orang non-Muslim dibawah undang-undang Civil.

dari Perak said...

Masalah kalau PR (DAP, PKR, PAS) menang ialah:

1) Pembunuh (Sabrini, Teoh, Kugan, Atantuya) akan digantungatau diketahui umun.
2) Ex cronies dipenjara kerana mencuri duit rakyat ber billions.
3) New cronies tak dapat project baru.
4) Negara bertambah maju dengan pentabiran yang telus/jimat (tidak bocor)
5) Mamak akan hilang kewibawaan yang selama ini digelar “Bapa Modern/pembangunan” sekiranya PR dapat membuktikan kemajuan yang akan dicapai. Dia tak boleh terima sesiapa yang lebih bagus daripada dia dan akan merosakkan rancangan PR yang boleh memberi kemajuan kepada malaysia. Perkara ini terbukti dengan supportnya yang diberi kepada Umno yang dikatakan perasuah dari atas hingga ke bawah. Mana ada orang yang support perasuah seperti dia?

Umno pandai menakutan Melayu dengan May 1969.

Umno cuma tolong Cronies AP, Consortium taxi, Project....etc